Ciljevi
Laboratorija za psihološka istraživanja (u daljem tekstu LPI) na Univerzitetu „Bijeljina” (u daljem tekstu UBN), koja je formirana 2020. odlukom rektora UBN, jedan je od Inovativnih entiteta i resursa UBN.
OPŠTI CILJEVI OSNIVANJA LPI
Pokretanje i razvoj naučno-istraživačkog rada studenata, asistenata i mladih istraživača na Univerzitetu „Bijeljina”
Na Univerzitetu „Bijeljina” ne postoji stalni, organizovani, finansirani i planski vođen naučno-istraživački rad, kao ni Centar za naučno-istraživački rad studenata, asistenata, mladih istraživača i predavača Univerziteta, zbog toga postoji potreba da se osnuje Laboratorija za psihološka istraživanja.
Ne postoji jedinstven sistem klasifikacije naučno-istraživačkog rada, niti baza podataka bibliografskih jedinica i naučno-istraživačkih projekata, kao ni izražena precizna metodologija vrednovanja naučno-istraživačkog rada. U takvoj situaciji na Univerzitetu najviše štete imaju mladi kadrovi, studenti, asistenti i mladi istraživači koji tek treba da steknu reference za svoj izbor i reference za učestvovanje u međunarodnim projektima. Stoga je formiranje prve naučno-istraživačke LPI na Univerzitetu „Bijeljina” značajan i dragocjen doprinos visokom školstvu u Bijeljini, Republici Srpskoj, ali i šire.
Uključivanje u međunarodnu naučno-istraživačku mrežu
Način organizacije rada koji pruža LPI studentima i mladim istraživačima definisan je dokumentima i programima EU koji se primjenjuju na institutima i univerzitetima u zemljama EU i zajedno sa integrisanim projektima predstavljaju jedan od najznačajnijih oblika organizacije naučno-istraživačkog rada na ovim institucijama.
Prva LPI na UBN povezaće se u projektu stvaranja mreže izvrsnosti (network of excellence) sa kompatabilnim laboratorijama na evropskim naučno-istraživačkim institutima i univerzitetima.
Time će se omogućiti studentima na svim nivoima studiranja, asistentima i mladim istraživačima da budu sposobni učestvovati u naučnim istraživanjima, projektima i programima EU i da budu respektabilna kreativna intelektualna snaga u Republici Srpskoj, regionu i šire.
Povezivanje univerzitetski obrazovanih kadrova preko naučno-istraživačkog rada sa privrednim organizacijama i javnim institucijama
Studenti koji se obrazuju u humanističkim i društvenim naukama, kao što su studenti psihologije, imaju veliki potencijal u budućem razvoju društva zasnovanog na znanju, u razumijevanju tog društva i u procesu cjeloživotnog obrazovanja za to društvo.
Povezivanje LPI sa društvenim institucijama i privrednim organizacijama omogućiće kreativnu i namjensku povezanost Univerziteta kao baze mladih i kreativnih ljudi sa direktnim korisnicima Human resource u našoj zemlji. Iz tog odnosa i takvog povezivanja još u toku studija profilisaće se interesi studenata za naučno-istraživački rad prema potrebama društva.
FOKUSIRANI CILJEVI RADA LPI
Usmjeravanje studenata ka kreiranju vlastitih projekata
Kao već ustaljena praksa u Evropi, a i u svijetu, što se tiče obrazovnih modula pokazalo se korisnim da studenti već u ranim godinama studija usmjere i razviju svoj intelektualni interes u određenom naučno-istraživačkom području putem naučno-istraživačkog rada. Time se prekida sa lošom praksom da se na univerzitetima najviše vremena posvećuje učenju za polaganje ispita kao pedagoške obaveze, umjesto usmjeravanju studenata ka području njihovog interesovanja u naučno-istraživačkom radu na različitim studijskim nivoima.
Samostalni i timski rad u LPI pomoći će studentima-učesnicima da od samog početka svog angažovanja dobiju priliku da razvijaju svoj intelektualni potencijal u željenom pravcu uz pomoć mentora i eksperata za pojedine oblasti. Polaganje ispita treba u tom slučaju da bude samo jedna potvrda kvaliteta rada u jednoj oblasti.
Jačanje interesa za studijski program
Jačanje svijesti kod studenata o važnosti cjelovitog pristupa studijama kroz sve njegove nivoe: osnovne studije, master i doktorske studije do postdoktorskih studija, koji će se u budućnosti moći organizovati na UBN. Taj pristup se može zasnovati samo na temelju kontinuiteta naučnoistraživačkog rada, a ne na temelju pukog sticanja diplome radi diplome.
Povezivanje programa studija i programa naučno-istraživačkog rada
U LPI će se staviti akcenat na interaktivnu komunikaciju učesnika kao i njihovo učešće u individualnim i timskim naučno-istraživačkim projektima, koji su znatno bolji od kvaliteta studija izolovanih predmeta. Kvalitet studenata, asistenata i mladih istraživača koji prolaze kroz istraživačke laboratorije u zemljama EU pokazuje da iz tih kadrova potiče najveći broj budućih univerzitetskih nastavnika, eksperata, stručnjaka i saradnika na naučno-istraživačkim institutima.
Snažnije i svrsishodnije povezivanje programa studija sva tri ciklusa sa naučno-istraživačkim programima kroz projekte u zemlji i inostranstvu osigurava sigurnije i brže savladavanje univerzitetskih obaveza, sticanje referenci i uključenost istraživača u globalnu naučno-istraživačku podjelu rada.