Šifra
|
330502
|
Naziv predmeta
|
Higijena
|
Nastavnik
|
Doc. dr Aleksandra mesarović
|
Status predmeta
|
Obavezni
|
Godina
|
I
|
Semestar
|
2
|
Uslov
|
Nema
|
Matičnost predmeta
|
Naučna oblast
|
Medicinske i zdravstvene nauke
|
Naučno polje
|
Zdravstvene nauke
|
Uža naučna oblast
|
Javno zdravlje i zdravlje životne sredine
|
Opis predmeta
|
Cilj
|
Usvajanje znanja o važnosti održavanja lične higijene cijelog tijela, upoznavanje sa posljedicama neadekvatnog održavanja lične higijene, shvatanje važnosti jačanja organizma, uočavanje važnosti mentalne higijene u životu ljudi, uočavanje važnosti higijene ishrane, upoznavanje sa normalnom ishranom i poljedicama nepravilne ishrane.
|
Ishodi učenja na nivou predmeta
|
Osposobljenost studenata da primjete propuste u pravilnom održavanju higijenskih režima, da ih ispravi i spriječi; Poznavanje metodologije i postupaka utvrđivanja higijenskih karakteristika sredine; poznavanje načina kako ispraviti higijenske nepravilnosti; Utvrđivanje kritične tačke u zdravstvenim objektima i mjere za njihovu kontrolu; Primjena stečenog znanja i vještina u okviru svoje profesionalne djelatnosti za promociju zdravlja i zdravstveno vaspitnu edukaciju pojedinca, porodice i zajednice; Sprovođenje zdravstveno vaspitne intervencije u unapređenju zdravlja i prevenciji bolesti.
|
Sadržaj predmeta-teorijska nastava
|
|
Lična higijena (uloga i funkcija kože, važnost održavanja lične higijene);
Jačanje organizma (faktori koji utiču na jačanje organizma, uloga sunčeve radijacije u jačanju organizma, važnost vazduha u podizanju otpornosti organizma, uloga vode i sportskih aktivnosti);
Fiziološki aspekti i higijena rada ( razikovanje vrsta umora i zamora, te kada nastaje premor, faktori koji utiču na nastajanje umora i zamora, faktori koji sprečavaju nastanak umora i zamora, značaj i uloga pauza u toku radnog vremena, značaj i uloga zdravstvenih radnika u higijeni rada);
Mentalna higijena (važnost mentalne higijene za normalan razvoj čovjeka, toksikomanija, vrste toksikomanije i štetnost po zdravlje, važnost mentalne higijene za normalno funkcionisanje u raznim životnim dobima);
Higijena ishrane (važnost pravilne ishrane za normalno funkcionisanje organizma, važnost hranljivih i zaštitnih materija u ishrani čovjeka, posledice nepravilne ishrane, bolesti izazvane nepravilnom ishranom).
|
Sadržaj predmeta-praktična nastava
|
Praktični zadaci slijede teme teorijske nastave.
|
Metode izvođenja nastave
|
Predavanja ilustrovana slajdovima, izrada i odbrana seminarskog rada, laboratorijske vježbe, diskusija.
|
Literatura-obavezna
|
1. Vasiljević N., Praktikum iz higijene i medicinske ekologije za studente medicine, Medicinski fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd 2011.
1.B. Novaković, V. Grujić, Higijena i zdravstveno vaspitanje, Edicija udžbenici Medicinski fakultet u Novom Sadu, 2004.
2.Jagoda Jorga, Higijena sa medicinskom ekologijom, Medicinski fakultet Beograd 2016.
3.Z. B. Novaković, V. Grujić Higijena i zdravstveno vaspitanje, Edicija udžbenici Medicinski fakultet u Novom Sadu, 2004.
Navedeni udžbenik se može koristiti za određena predavanja, a ispitnim pitanjima predviđena poglavlja.
|
Literatura-preporučena
|
1.Vasiljević N., Praktikum iz higijene i medicinske ekologije za studente medicine, Medicinski fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd 2011.
2.Kocijančić Radojka, Higijena, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 2009.
3.Dinko Puntarić, darko Ropac i saradnici, Higijena i epidemiologija, Medicinska naklada 2016.
|
Metrika predmeta
|
ECTS
|
Nastavne aktivnosti
|
Samostalni rad studenta (SRS)
|
Ukupno
časova
|
Predavanja
|
Vježbe
|
Drugi oblici nastave (DON)
|
4
|
30
|
15
|
/
|
75
|
120
|
Vrednovanje rada studenta
|
Predispitne obaveze
|
Završni ispit
|
Ukupno
|
Predavanja
|
Vježbe
|
Kolokvijum
|
Drugi oblici nastave (DON)
|
Pismeni
|
Usmeni
|
100
|
5
|
5
|
40
|
/
|
50
|
/
|